Pro zkvalitnění péče jsme již na začátku léta přešli na systém objednávání pacientů na všechna vyšetření ke všem našim lékařům. Systém objednávání již funguje na všech našich pobočkách. Tento systém jsme zavedli mimo jiné i z důvodu stále vysokého rizika nákazy Covid-19, cílem je relativně regulovat počet pacientů v čekárně, a tím toto riziko minimalizovat. Zároveň se tímto systémem výrazně zkrátí čekací doby v čekárně na neakutní objednaná vyšetření. Navíc se snažíme pacienty s neakutními nebo chronickými problémy objednávat tak, aby se nepotkávali v čekárně s pacienty s akutním infektem.
Jak tedy rozlišit akutní od neakutního problému?
Sestavili jsme pro vás orientační diagram, který vám pomůže určit, jestli váš problém vyžaduje objednání v rámci toho samého dne, několika dnů nebo několika týdnů. Níže popisujeme postup, co při daných obtížích dělat.
Co lze považovat za akutní obtíže?
Mezi akutní obtíže, které nesnesou odklad, můžeme považovat akutní bolest ucha. Zde se jedná opravdu o akutní a právě trvající bolest. Tato bolest nejčastěji trápí malé děti, ale samozřejmě může potkat i dospělé jedince. Důležité je neplést si bolest ucha a zalehlé ucho. Dalším akutním problémem je akutní ztráta sluchu nebo náhlé krvácení z dýchacích cest.
Co dělat při akutních problémech?
Pokud vás náhle zaskočí některý z akutních problémů uvedených výše, telefonicky kontaktujte vámi vybrané pracoviště. Po telefonu s vámi personál recepce projde vaši současnou anamnézu a vyhodnotí, zda se obrátit nejprve na svého praktického lékaře, nebo zda je váš problém určen rovnou na ORL ambulanci. Poté s vámi vybere nejlepší hodinu, kdy by bylo možné přijít, podle aktuální situace v čekárně. Rádi bychom vás upozornili, že do akutní ambulance vás nelze objednat na přesný čas. Dobu čekání nelze odhadnout, vždy záleží na množství akutně příchozích pacientů v daný den a charakteru jejich onemocnění. Naše pracoviště tedy dopoledne fungují podobně jako pohotovost v nemocnici.
Jaký je postup při neakutních obtížích?
Neakutní problémy můžeme dále rozdělit do dvou skupin. První jsou neakutní problémy, které snesou odklad v rámci několika dnů. Druhé mohou být naplánovány i v rámci několika týdnů. Do několika dnů se pacienty snažíme objednat na vyšetření typu zalehlé ucho, poruchy polykání, poruchy chuti a čichu nebo zduření na krku.
V rámci několika týdnů můžou být plánovaná vyšetření v našich specializovaných ambulancích. To je laryngologická ambulance, tinnitus a vestibulární ambulance, otologická ambulance, spánková ambulance a předoperační konzultace. Také na výplach mandlí při chronické tonsilitidě je možné se objednat v horizontu několika týdnů. Na nastřelení náušnic objednáváme zhruba do 1-2 týdnů.
Kdy se obrátit na praktického lékaře?
Na praktického lékaře je ideální se obrátit vždy, když máte příznaky typického nachlazení, chřipky nebo Covid-19. Pokud před návštěvou u specialisty navštívíte svého praktika, nikdy neuděláte krok vedle a my potom máme větší přehled o vašem celkovém současném zdravotním stavu. Pokud máte teplotu, bolest hlavy, kašel, bolest v krku, rýmu nebo příznaky onemocnění Covid-19, vždy se obracejte primárně na svého praktického lékaře. Kapacita našich ORL specialistů je primárně určena pro pacienty s komplikovanějšími stavy. S příznaky běžných onemocnění se proto prosím vždy nejprve obraťte na vašeho praktického lékaře, který vás v případě potřeby odešle k dalšímu specializovanému vyšetření. Díky tomu mohou naši specialisté řešit onemocnění, které se v ordinaci praktického lékaře vyřešit nedají.
Jak dlouhé jsou čekací doby?
V posledních několika týdnech pozorujeme velký nárůst počtu pacientů, což je způsobeno několika faktory. První důvod je nasnadě – chladné počasí vedoucí k nachlazení a dalším onemocnění. Druhým důvodem je omezení péče v nemocnicích kvůli Covid-19. Třetím důvodem jsou přehlcení praktičtí lékaři, kteří musí řešit žádanky na PCR testy, očkování a další záležitosti spojené s Covid-19, které dříve nemuseli. V okolí našeho modřanského pracoviště navíc neustále přibývají nové zástavby, ale v rámci developerských projektů nebyla nijak řešena s tím související poptávka po zdravotnických službách. Poliklinika Modřany je tedy jediným velkým zdravotnickým zařízením na pravém břehu řeky na jih od Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí. Pracujeme na rozšíření našeho týmu lékařů a sester.
S ohledem na to mohou být čekací doby akutních pacientů i 2-3 hodiny. Objednací doba na neakutní vyšetření je k nám momentálně zhruba jeden měsíc.
Jak nám jako pacienti můžete pomoci?
Předně vás prosíme v co nejvyšší míře využívat vaše praktické lékaře, kteří mají povinnost vás vyšetřit nebo alespoň zkonzultovat váš problém distančně. V případě jejich nepřítomnosti jsou vždy povinni si zajistit zástup. Dále vás prosíme vždy před návštěvou pracoviště nejprve telefonicky kontaktovat danou recepci, která vám doporučí ten správný postup a případně vás objedná. Apelujeme také na vás, abyste včas rušili termín plánovaného vyšetření, pokud víte, že se na něj nemůžete dostavit. Uvolníte tak místo pacientovi, který měl termín třeba až za dva měsíce. Závěrem bychom vás chtěli poprosit o trpělivost při samotném čekání v čekárně. Chceme vás ubezpečit, že všichni naši lékaři pracují kvalitně a každému pacientovi věnují v ordinaci tolik času, kolik jeho zdravotní stav vyžaduje. Hrubým chováním směrem k našemu personálu se vaše čekání nezkrátí.
Děkujeme za pochopení a spolupráci,
tým FortMedica s.r.o.
Upozornění: Informace obsažené v tomto článku jsou platné ke dni publikování. V průběhu času se mohou změnit. Aktuální informace vám poskytne vždy náš personál osobně nebo na telefonu/mailu. Děkujeme za pochopení.